Pneumatiky Matador MP 52 NORDICCA BASIC

Blíži sa zimná sezóna a s ňou aj výmena pneumatík na automobiloch. Chceli by sme Vám teda predstaviť jeden konkrétny typ pneumatík vyrábaný na Slovensku v produkcii firmy Matador. Ide o zimné pneumatiky z radu „NORDICCA“ so sériovým označením Matador MP52, ktoré sú určené predovšetkým pre osobné vozidlá nižšej a strednej triedy.

Matador MP 52 NORDICCA BASICSmerový typ dezénu tejto pneumatiky zabezpečí spolu s najnovšími technológiami pohodlie a bezpečnosť počas zimného obdobia. Pri vývoji sa kládol vysoký dôraz najmä na záberové vlastnosti. Dezén je viac prispôsobený k jazde na mokrej, snehom pokrytej a zľadovatenej vozovke oproti jej predchodcom MP 55 a MP 56.

Použitie pneumatiky MP 52

Čo sa týka použitia pneumatiky Matador MP52 už sme spomínali, že je určená pre osobné vozidlá nižšej a strednej triedy počas zimného obdobia. Taktiež zabezpečuje pohodlie a bezpečnosť za každého počasia v zime. MP 52 je určená pre použitie v tzv. stredoeurópskych a alpských podmienkach zimy, nakoľko pri vývoji tohto dezénu boli použité všetky elementy, ktoré podporujú veľmi kvalitný záber na snehu. Na to, že tento model, označovaný aj názvom Matador NORDICCA BASIC, patrí do kategórie lacnejších zimných pneumatík na trhu (ceny sa pohybujú v závislosti od veľkosti), sa použilo pri jeho vývoji niekoľko zaujímavých technológií. Vyrábané rozmery sú v 13, 14 a 15 palcovom prevedení v rýchlostných kategóriách T do 190 km/h a H do 210 km/h.

Charakteristika dezénu

Dezén pneumatiky MP 52 je smerového typu, ktorý spolu s najnovšími technológiami použitými pri vývoji a výrobe tejto produktovej rady zabezpečujú úspešné dosiahnutie všetkých požadovaných vlastností pneumatiky. Obzvlášť vysoký dôraz sa pri vývoji kládol na záberové vlastnosti dezénu v podmienkach zimného obdobia, nakoľko voči predchodcom MP 55 a MP 56 je dezén prispôsobený viac na vysokú bezpečnosť v zime a na mokrej vozovke so záberom na snehu i na ľade.

Čo sa týka smerového tvaru dezénu – „Extrem Snow Traction“, tak hlboké priečne drážky zabezpečujú dobrú odolnosť voči aquaplaningu, t. j. straty priľnavosti pneumatiky na vozovku vplyvom vody, ktorá sa dostala medzi pneumatiku a vozovku. Ďalšou výhodou sú i tvarové V drážky vo výrazne priečnom smere, pre maximálne záberové vlastnosti v hlbokom snehu.

Z ďalších zaujímavých technológií MP 52 rozhodne stojí za zmienku „Self-locking System“ – samozamykací lamelový systém, ktorý vďaka vysokému počtu tvarových 3D lamiel maximalizuje a optimalizuje záberové a brzdné vlastnosti celej pneumatiky. Samotné bloky majú o niečo vyššiu tuhosť, vďaka čomu je vozidlo na snehu ľahšie ovládateľné.

Pílové záseky v ramene slúžia na zvýšenie počtu záberových hrán v miestach najväčšieho tlaku v stope, čo napomáha zvýšiť záber na utlačenom snehu a ľade. Rovnomerné rozdelenie nábežnej hrany zase napomáha čiastočnému zníženiu tvorby hluku v dôsledku odvaľovania plášťa. Neprerušený stredový pás prispieva k dokonalejšiemu rozloženiu tlaku v stope, čím je dosiahnuté pokojnejšie odvaľovanie a rovnomerné opotrebenie.

Dezén sleduje taktiež najnovšie trendy v zimných plášťoch a je doplnený prvkami pre zvýšenie bezpečnosti – „Safety Info“, ako napr. TWI (Tread Wear Indicator), teda bezpečnostný indikátor opotrebenia dezénu, rozmiestnený 4x po obvode. Ten udáva hĺbku drážky, ktorá zaručuje, že pneumatika má vynikajúce zimné vlastnosti. Po zjazdení po výstupok je možnosť použitia tejto pneumatiky aj v lete. Má funkciu informovať vodiča o momentálnej kondícii pneumatiky a upozorniť na potrebu prispôsobiť štýl jazdy stavu opotrebenia.

Podobne ako u všetkých nových dezénov Matador aj MP 52 NORDICCA BASIC disponuje inovačnými informačnými prvkami na bočnici pneumatiky. Takým prvkom je napr. „kilometrovník“, pomocou ktorého môže zákazník bezpečne určiť, koľko kilometrov najazdil na svojich pneumatikách i pri viacerých „prezúvaniach“, a to nasledovne:

  1. pri „obúvaní“ nových pneumatík si na kilometrovník poznačí počet najazdených kilometrov z tachometra.
  2. pri zhadzovaní pneumatík si poznačí nový údaj z tachometra.
  3. rozdiel medzi prvým a druhým údajom je počet km, ktoré zákazník na svojich pneumatikách najazdil.
  4. v ďalšej sezóne po opätovnom „obutí“ znova pokračuje v zaznamenávaní stavu tachometra.

Ďalším informačným prvkom na bočnici MP 52 je i „pozícia pneumatiky“, vďaka ktorému zákazník pozná pozíciu každej pneumatiky na vozidle pri opätovnom „obúvaní“. Na tomto symbole si viditeľne označí pri prezúvaní koleso, ktoré prislúcha pozícii pneumatiky na vozidle.

Značky: